Найбільший в Україні оператор мобільного зв'язку "Київстар" з 20 грудня значно підвищить ціни на зв'язок. Тарифи зростуть в середньому на 25%, що є помітною різницею для користувачів. Підвищення викликало бурю обурення в соцмережах.
Погані новини: підвищення неминуче і в певній мірі торкнеться всіх операторів (з ряду причин, про які далі), просто "Київстар" став першим. Хороші новини: українці залишаться зі зв'язком, від якого зараз залежить багато сфер життя.
В lifecell нещодавно розповіли Forbes, що поки не планують підвищення тарифів. Vodafone Україна перебуває в процесі перегляду лінійки тарифів, однак там не уточнили відсоток збільшення.
Експерт з цифрових технологій eQualitie Олександр Глущенко зазначив "Телеграфу", що тарифи неминуче зростуть у всіх мобільних операторів. Це відбуватиметься поступово і пояснюється рядом причин та останніми змінами в Україні.
"Вони всі піднімуть ціни, але не роблять це синхронно. Якщо це буде синхронно, це дуже схоже на картельну змову. І тут виникнуть запитання Антимонопольного комітету. По-друге, всі вони існують в рамках ринкових відносин, і у кожного є додатково ще оператори фіксованого зв'язку (домашній інтернет з проводом, — Ред.), мобільний зв'язок, інтернет, телебачення. І вони між собою цими послугами конкурують", — пояснює Глущенко.
Логічно, що кожен з операторів витримує паузу, щоб, принаймні, через послугу MNP (Mobile Number Portability — перехід від одного оператора до іншого з збереженням номера) спробувати забрати собі незадоволених. тільки в швидкісному домашньому інтернеті, а в пакетах за мобільний номер і абонента.
"Закони економіки, закони фізики обманути неможливо. Єдине, що кожен з операторів має свою стратегію, має певні фінансові показники, плани, тому вони цей процес відкладають, але всі вони будуть піднімати ціни", — говорить Глущенко.
Олександр Глущенко зазначає, що ціни піднялися в півтора-два рази, якщо порівнювати тарифи станом на 1 лютого 2002 року та на 1 грудня 2024 року. Але це лише стосовно гривні.
"Якщо брати стосовно умовних одиниць, то тарифи в умовних одиницях або вирівнялися станом на 1 лютого 2022 року, або стали трохи більшими", — зазначає Глущенко.
В "Київстарі" раніше пояснювали своє нове підвищення на 25% прагненням надавати якісний зв'язок. При розрахунку тарифів враховувався ріст споживання послуг, а також той факт, що ціна деяких тарифів залишалася незмінною протягом тривалого часу.
Олександр Глущенко зазначив, що на збільшення вартості мобільного зв'язку впливають інфляція та збільшення рівня податків:
"У нас в країні є інфляція і збільшилися податкові зобов'язання для бізнесу. Звичайно, тарифи будуть підніматися. Бізнес — це не про меценатство, це про заробляння грошей ", — розповідає Глущенко.
Кілька тижнів тому був аукціон на ліцензії для використання частот у діапазонах 2100, 2300 та 2600 МГц. Всього оператори заплатили за це сумарно 2,89 млрд грн. Ці витрати лягають на плечі кінцевого споживача, підкреслює Глущенко.
Також впливає на ціну тарифного плану рішення Національного центру оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій (НЦУ). Операторів зобов'язали забезпечити 10 годин роботи мережі у разі відключень до 1 лютого 2025 року. Для цього вони повинні зарезервувати базові станції та стати енергонезалежними, працювати і не відключати зв'язок. Це також інвестиції.
"Паралельно зростають витрати на різні операційні витрати. Логістика подорожчала, паливо подорожчало, є знищена інфраструктура, яку потрібно відновлювати. Це все накладає на операторів зв'язку додаткові витрати, і вони підвищують ціни. Для того щоб зв'язок був як мінімум не гірше від того, яким він був станом на 1 лютого 2022 року", — підсумував Глущенко.
"Телеграф" запитав Олександра Глущенка, чи можна сказати, що українці мало платять за зв'язок в порівнянні з рештою світу.
"Є коректне порівняння, є некоректне порівняння. Абоненти, як правило, порівнюють стосовно середньої зарплати в кожній із країн. А порівнювати потрібно стосовно витрат мобільного оператора на розвиток мережі та на її існування", — говорить Глущенко.
Оскільки обладнання та програмне забезпечення постачальники продають за однаковою ціною в кожну країну.
"Не може бути так, що комутатор коштує для Британії 1000 фунтів, а для України – 500. На обладнання у наших операторів витратна частина схожа з витратною частиною іноземних операторів. У нас в країні найнижча, в порівнянні з сусідами, одна з найнижчих зв'язків. І мобільний, і широкосмуговий", – говорить Глущенко.
При відключенні світла з'являється багато скарг від користувачів — мовляв, за що ми платимо, якщо інтернет зникає. Але потрібно розуміти, що якщо абоненти не будуть платити за зв'язок, його не буде. Ось і все, дуже проста формула, підкреслює Глущенко.
"За зв'язок потрібно платити. Завжди є в умовах конкуренції можливість перейти до того, хто надає за версією абонента більш дешеві або якісні послуги",</