Тема Територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП) вже давно є досить складною для України. Гучні скандали навколо “бусифікації”, корупції, проблем з мобілізацією... Яких тільки звинувачень ми не чуємо на адресу цього підрозділу Збройних Сил України, основне завдання якого — залучення військовозобов'язаних до захисту Батьківщини.
Врешті-решт депутати Верховної Ради заговорили про розпуск ТЦК та СП, формування з "тцкшників" бригад і створення на їх базі рекрутингових агентств. Тимчасова слідча комісія ВР вже працює в цьому напрямку, заявила нещодавно нардеп, колишній член фракції "Слуга народу" Юлія Яцик.
На фоні всіх цих розмов "Телеграф" звернувся до свого постійного респондента з питань мобілізації — спікера Полтавського обласного ТЦК та СП, майора Романа Істоміна, щоб проаналізувати ситуацію.
— Припустимо, що процес розформування ТЦК розпочнеться. Озвучено пропозицію замість них створювати більше рекрутингових центрів.
— На сьогодні, відповідно до Положення про центри рекрутингу, їх діяльність має інформаційно-консультаційний характер.
Водночас у Положенні про ТЦК та СП визначено цілий ряд повноважень і завдань, які на них покладаються. Це і участь у військово-патріотичному вихованні громадян, і проведення заходів постановки на військовий облік, ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів, підготовка та проведення мобілізації людських і транспортних ресурсів. До того ж ми забезпечуємо соціальну та правову захист членів сімей військовослужбовців і ветеранів, допомагаємо діючим військовослужбовцям, поки вони у відпустці, а саме на ВВК обласного ТЦК покладається завдання оскарження рішень районних ВВК.
Це лише основні функції. В цілому ж повноваження ТЦК та СП передбачені в численних законах і підзаконних нормативних документах. Зокрема, у Законах "Про мобілізаційну підготовку", "Про військову обов'язок і військову службу", "Про оборону України", "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", "Про Державну прикордонну службу України", Статутах Збройних Сил України, Кодексі України про адміністративні правопорушення та інших.
— Хто буде виконувати ці завдання, якщо ТЦК розформують?
— Напевно, зараз сказати важко. На даний момент це виключно наші завдання, ну, принаймні, більшість із названих мною. Якщо будуть внесені відповідні зміни до чинного законодавства, ці завдання можуть покласти або на діючі органи, або на якусь структуру. Але наважуся припустити, що будь-яка структура, яка проводитиме призов за мобілізацією, так само, як і ТЦК сьогодні, зазнає хейту з боку тих, хто не бажає захищати свою країну.
— То чи потрібно буде змінити або скасувати Положення про ТЦК?
— Положення про ТЦК визначено Законом України "Про військову обов'язок і військову службу". У ньому прописано, що Положення про центри рекрутингу, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки затверджуються Кабінетом Міністрів України. В його виконання прийнято Постанову Кабінету Міністрів України № 154, яка затверджує Положення про ТЦК та СП.
Але ж не всі обов'язки ТЦК визначені виключно цим Постановленням. Наприклад, відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення, ТЦК та СП розглядають справи, що стосуються порушень законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію. Цю функцію, яку раніше виконували військові комісаріати, а тепер ТЦК, також потрібно буде комусь передати. І така ситуація не є одиничною.
— Воєнкомати, відповідно до Закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих питань виконання військового боргу та ведення військового обліку", змінили назву на ТЦК та СП 31 жовтня 2020 року. Хоча сам закон вступив у силу 23 квітня 2021 року. Це зайняло цілих півроку. На скільки може розтягнутися процес, який хочуть запустити зараз?
— Насправді реформування військових комісаріатів почалося задовго до 31 жовтня 2020 року. Ви ж запитуєте про розформування ТЦК та СП і передачу їх функцій невідомо кому. Це відрізняється від реформи, і тут поки що немає жодної ясності щодо того, як це може бути реалізовано. Звичайно, ТЦК та СП цим займатися не будуть. Ми – військові. Буде наказ на переміщення, продовжимо виконувати службові завдання в іншому підрозділі. Ну а цивільні, що працюють у штаті, будуть шукати інше місце роботи.
— Від кого має надійти такий наказ?
— Діяльність територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки координується і спрямовується Міноборони. Саме їм створюються, ліквідуються і реорганізуються ТЦК та СП.
Безпосереднє керівництво ТЦК та СП і контроль за їх діяльністю здійснюють відповідні оперативні командування, а загальне — Командування Сухопутних військ, яке узгоджує основні питання діяльності ТЦК та СП з відповідними структурними підрозділами Генерального штабу та Міноборони.
— Ви сказали, що в ТЦК є військові, а є цивільні.
— Штати і штатний розпис ТЦК та СП затверджуються начальником Генерального штабу Збройних Сил. Штатні посади комплектуються військовослужбовцями, державними службовцями та працівниками Збройних сил.
Військовослужбовці, які проходять військову службу в ТЦК та СП, це військові, які перевіряють документи громадян на вулицях і нагадують жителям мирних міст про обов'язок захищати свою країну. Більшість з них мають бойовий досвід, але після отримання висновку ВВК про обмежену придатність були змушені перевестися в тиловий підрозділ — ТЦК та СП.
Працівники ж — це цивільні особи. Наприклад, соціологи. Роботу інших мало хто знає або бачить, однак вона також дуже важлива.
Жодному військовому не подобається, коли його називають працівником, тобто цивільним. Коли так говорять або пишуть, це помилка.